اهمیت روانی رنگ برند در برندسازی چیست؟

رنگ برند در برندسازی و بازاریابی اهمیت زیادی دارد زیرا اولین برداشت‌های صورت گرفته توسط مشتریان مبتنی بر رنگ میباشد. همچنین، رنگ برند راز تولید یک هویت برند خوب برای شرکت شما می‌باشد.

رنگ ها چیزی بیش از صرفا یک کمک بصری هستند زیرا رنگ هیجانات، احساس ها و تجربیات را منتقل می‌نمایند. معانی در پس رنگهای مختلف وجود دارند و برای شرکت ها، این رنگ ها می‌تواند کمک کننده باشند اگر منطبق با این معانی انتخاب شده باشند زیرا انتخاب رنگ می تواند کسب و کار را تحت تاثیر قرار دهد، رنگ هم می‌تواند کسب و کار را بسازد و هم آن را بشکند.

قرمز،‌ آبی،‌ زرد،‌ سبز،‌ رنگ ها ممکن است تنها بخشی از مبانی باشند اما برای کسب و کار شما آنها نقشی حیاتی ایفا می‌نمایند.

چرا رنگ برند اهمیت دارد؟‌

یک شاخه از روانشناسی  که “روانشناسی رنگ“‌ نامیده می شود به مطالعه رنگ ها و تاثیر آن بر رفتار انسان می‌پردازد.

روانشناسی رنگ سال‌ها قبل پدید آمد زمانی که مصری‌ها تاثیر رنگ ها بر خلق و خو را مورد مطالعه قرار دادند و از آنها برای توسعه کل نگر مورد استفاده قرار دادند. رنگ قرمز نماد افزایش گردش خون است،‌ رنگ زرد به معنی تصفیه بدن است،‌ رنگ آبی به منظور تسکین درد است،‌ رنگ ارغوانی برای مشکلات پوستی است،‌ رنگ نارنجی به منظور افزایش انرژی به کار رفته است و رنگ سیاه به معنی زندگی و تولد دوباره است.

در روانشناسی مدرن، کارل جونگ،‌ یک روانپزشک سوئیسی،‌ بر این باور است که رنگها و انسان‌ها ارتباطی خاص با هم دارند،‌ او می‌گوید “انسان‌ها واکنش‌های بدنی جهانی نسبت به محرک‌های رنگی دارند”. او همچنین می گوید ” رنگ ها زبان مادری ناخودآگاه هستند “.

سالها قبل از چنین مطالعاتی راه را برای مطرح کردن رنگ به عنوان موضوعی مرتبط با بازاریابی ،‌ برندسازی،‌ و طراحی معماری هموار کردند. در مجموع،‌ روانشناسی رنگ‌ها نشان داد که رنگ میتواند رفتار انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، ‌ادراک آنها را تحت تاثیر قرار دهد، و کارآیی را بهبود دهد.

در یک مطالعه به نام “تاثیر رنگ در بازاریابی“‌نشان داده شد که ۹۰% قضاوت‌های مشتریان در خصوص محصول صرفا مبتنی بر رنگ می‌باشند.

در مطالعه ای دیگر با عنوان ” قرمز هیجان انگیز و آبی توانمند“، نشان داده شده که قصد خرید مشتریان تا حد زیادی متاثر از رنگ برند میباشد، زیرا رنگ برند در مورد هویت و شخصیت برند سخن می گوید.

مطالعاتی دیگر همچنین نشان دادند که مغز انسان برندهایی را ترجیح می دهد که قابل بازشناسی باشند، که رنگ برند نقش مهمی در این امر ایفا می‌نماید.

این مطالعات ثابت کردند که رابطه ای معنی دار بین رنگ برند و واکنش مشتری وجود دارد، بنابراین این برای صاحبان کسب و کارها، تبلیغات کنندگان، طراحان،‌ و رهبران دفاتر یک الزام است که از این موضوع آگاه باشند زیرا انتخاب رنگ درست می تواند به فعالیت اقتصادی موفق تر کسب و کار منجر شود. رنگها معانی ادراک شده جهانی دارند، در اینجا مروری سریع بر این موضوع صورت می‌گیرد.

 

 

معنی رنگ برند

رنگ آبی

رنگ آبی رنگی است که بسیار مثبت دیده میشود. این رنگ میتواند احساس اعتماد،‌ امنیت و مسئولیت پذیری را بر انگیزد. همچنین این رنگ آفرینش و آرامش را تداعی می‌نماید. رنگ آبی اعتماد و امنیت را تزریق می‌نماید و به همین دلیل است که موسسات بسیاری روی این رنگ حساب می‌نمایند.

رنگ قرمز

رنگ قرمز رنگی قدرتمند است. این رنگ همچنین پرانرژی،‌ تهاجمی و فعال است. رنگ قرمز می تواند به منظور افزودن حس اشتیاق و انرژی به محصول شما مورد استفاده قرار گیرد.

رنگ سبز

این رنگ نماد سلامت و طبیعت است. همچنین این رنگ حسی آرامش بخش دارد خصوصا برای سایه های کم رنگ تر سبز.

رنگ زرد

رنگ زرد رنگ طراوت و خوش بینی است. این رنگ همچنین می تواند برانگیزنده و دلربا باشد و به همین دلیل است که برچسب قیمت ها را معمولا از این رنگ انتخاب می‌نمایند،‌ زیرا به توجه مشتریان کمک می‌نماید.

رنگ ارغوانی

این رنگ دلفریبی،‌ نوستالژی،‌ انحصاری بودن و سلطنتی بودن را تداعیمی‌نماید و از این رو برای فروش جواهرات گران قیمت مناسب است.

رنگ صورتی

طیف سیرتر صورتی بسیار انرژی بخش هستند و هیجان را القا می‌نمایند در حالیکه سایه های روشن تر یک احساس رومانتیک را ایجاد می‌نمایند.

رنگ نارنجی

این رنگ می تواند برای کودکان تاثیرگذارباشد زیرا این رنگ احساس های شادمانی،‌ دوستانه بودن و بامزه بودن ایجاد می‌نماید.

رنگ قهوه‌ای

این رنگ سادگی و ثبات را القا می‌نماید. همچنین این رنگ خاکی بودن و بی آلایش بودن را تداعی می‌نماید.

رنگ سیاه

این رنگ یک کمپین جدی یا کلاسیک را ترویج می‌نماید. همچنین این رنگ از پیچیدگی و انحصاری بودن برخوردار است که در مورد محصولات گران قیمت جواب می دهد.

رنگ سفید

این رنگ خیلی ساده به نظر می رسد اما زمانی که مورد استفاده قرار می گیرد، خالص بودن و تمیز بودن را نشان می دهد و برای چشم انسان بسیار فریبنده است.

هر رنگی معنایی معادل در پس خود دارد و احساساتی خاص را منتقل می‌نماید که آن رنگ را حیاتی تر می‌نماید،  به همین دلیل است که اگر صاحبان کسب و کار قبل از آنکه رنگی را انتخاب کنند پیش زمینه اندکی در خصوص رنگها داشته باشند،‌ حتما عوض آن را خواهند دید.

عواملی که در انتخاب رنگ برند باید مد نظر قرار داد :‌

جدا از معانی متفاوت رنگها،‌ صاحبان کسب و کارها باید از دیگر عواملی که باید در انتخاب رنگ برند مد نظر قرار دهند نیز آگاه باشند،‌ برخی از این عوامل عبارتند از:‌

  • مناسب بودن

صاحبان کسب و کار باید بدانند چه پیغامی را می خواهند به عموم منتقل کنند،‌ با توجه به نوع کسب و کاری که دارند،‌ و در این صورت،‌ آن پیغام را می‌توان با یک رنگ برند مناسب تطبیق داد.

  • بازار هدف

همچنین برای صاحبان کسب و کارها اهمیت دارد که بازار هدفشان و کسانی که قرار است محصولات یا خدمات شان را به آنها عرضه کنند را بشناسند، به گونه‌ای که رنگ برند انتخابی مناسب نوع ترغیب مورد نیاز برای مشتریان هدف باشد.

  • ثبات

ثبات در انتخاب رنگ برند ،‌ هویت آن برند در بازار را تقویت می‌نماید. این کار همچنین کمک می‌نماید تا برند نسبت به برندهای رقیب در بازار متمایز شود. علاوه بر این،‌ ثبات باعث ایجاد اعتماد،‌ وفاداری، و آشنا بودن برند برای مشتریان می شود. رنگ‌ها

منبع: تیم مشاوران مدیریت ایران

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 6 = 1