برای برخی از مجریان، برندینگ تنها به لوگو و تبلیغات آنها محدود می شود. اما واقعیت این است که برندینگ موضوع و عاملی برای پیوند دادن فعالیت های مختلف است که بسیار فراتر از ارتباطات را پوشش می دهد و تمامی جنبه های سازمان شما را شامل می شود و باید در تمامی بخش های استراتژی بازاریابی شما گنجانده شود .
برند سازی تنها برای شرکت ها و سازمان های بزرگ نیست. بدون توجه به اینکه سازمان شما یک سازمان کوچک باشد یا بزرگ، به هر حال شما در حال انجام دادن ای فعالیت می باشید، خواه متوجه باشید یا نباشید. من در طی فعالیت های مختلف خودم با شرکت های غیر انتفاعی مختلفی همکاری داشته ام که ادعا می کنند برای برند سازی از بودجه کافی برخوردار نیستند. اما در نظر
من این موضوع تنها دلیلی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت حداکثر ساختن سرمایه گذاری شما می باشد. توجه کنید که برند شما در هر جایی که شما کوچکترین حضوری در آن دارید، حاضر می باشد، و این شامل ساختمان محل کار و نمای آن تا شیوه برخورد شما با مشتریان شما می شود.
حتی بدون در اختیار داشتن یک بودجه بازاریابی، شما باز هم در حال انجام دادن فعالیت برند سازی می باشید. با در نظر گرفتن این هدف، در اختیار داشتن راهنما و راهبری در حوزه برند بجای واگذار کردن هر بخش از آن به مجری به اصطلاح آزاد کار آن از هر شیوه عملکرد دیگری بهتر می باشد:
۱- کارکنان
چگونه با کارکنان خود ارتباط برقرار می کنید؟ چه نوع رفتار، زبان و گویشی برای ارتباط با آنها مورد پذیرش می باشد؟ آیا قوانینی در نظام نامه کارکنان خود در نظر گرفته اید که در هماهنگی کامل با برند شما باشد؟
۲- شکل پوشش
از آنجائیکه کارکنان شما نمایندگان شرکت شما هستند، از آنها چه انتظاری برای پوشش خود دارید؟ آیا یونیفورم یکسان در اختیار آنها قرار می دهید؟ آیا استفاده از تی شرت، شلوار کوتاه یا دمپایی ابری در محل کار از سوی آنها پذیرفته است؟
۳- تماس با مخاطبین
به تلفن های چگونه پاسخ داده می شود؟ چگونه از مراجعین استقبال شده و با آنها برخورد می شود؟ آیا راهنمایی برای چگونگی برخورد با مشتریان و عموم مراجعین وجود دارد؟
۴- تصاویر
شرکت شما در تصاویر چگونه نمایش داده می شود؟ چه شخص یا اشخاصی در بین دیگران برجسته می شوند؟ این افراد چه پوششی دارند؟ آیا از ستاره و افراد مشهور استفاده می شود؟
۵- ویدئو ها
ویدئو ها چه بصورت آنلاین و چه بصورت آفلاین، به این موضوع توجه کنید که نمایندگان شرکت شما چه کسانی هستند؟ مخاطبین شما به چه صورتی مورد خطاب قرار می گیرند؟ آیا دیگر عناصر دخیل در این جریان در همخوانی و هماهنگی با برند شما می باشد؟ در این رابطه باید هم به لوگو صوتی و هم لوگو بصری شرکت خود توجه کنید.
۶- فروشگاه
آیا شکل ظاهری فروشگاه خرده فروشی شما هماهنگ با برند تعریف شده برای شرکت شما می باشد؟ محصولات عرضه شده به چه ترتیبی چیده شده اند؟ در ویترین فروشگاه شما چه چیزی نمایش داده شده است؟ در این رابطه هم به علائم بیرونی و هم علائم داخلی توجه داشته باشید.
۷- بسته بندی و ساک های دستی
ساک های دستی ارائه شده برای خرید به مشتریان و دیگر بسته بندی های مورد استفاده شما به شکل و شمایلی هستند؟ آیا اطلاعات شرکت که بر روی آنها درج شده اند هماهنگ با دیگر عناصر برند شما هستند؟
۸- موقعیت فیزیکی و غیر فروشگاهی دفتر شما
چگونه از ساختمان دفتر خود نگهداری می کنید؟ دفاتر چه ظاهری دارند؟ در بخش های عمومی و دفاتر اجرایی دفتر از چه نوع مبلمانی استفاده شده است؟ آیا هماهنگی در بین آنها رعایت شده است؟
۹- در مسیر حرکت برای رسیدن به محل
آیا ماشین ها و خودروهایی که در اختیار دفتر و شرکت شماست دارای ظاهری یکسان و هماهنگ با یکدیگر و با برند شما هستند؟ آیا موجب ترویج شرکت و برند شما می شوند؟
۱۰- تبلیغات بین المللی (اگر جزء برنامه شما است)
آیا لوگو شرکت شما نشان داده می شود؟ آیا کلمات و نگارش استفاده شده در آنها با برند شما تطابق دارد؟ آیا دیگر اطلاعات مرتبط با شرکت شما در آن گنجانده شده است؟
۱۱- تبلیغات محلی (اگر جزء برنامه شما است)
لوگو و دیگر اطلاعات کسب و کار شما به چه صورت معرفی شده است؟
۱۲- بروشور و کاتالوگ و دیگر محتوای مرتبط
آیا این اقلام چاپی هماهنگ و مطابق با برند شما می باشد؟ در این رابطه با رنگ، اندازه، نوع کاغذ و حتی طرز ارائه آنها به مشتری توجه کنید. آیا تمام عناصر تشکیل دهنده آنها یکسان هستند؟ توجه کنید که طرح های اولیه از لوگو شما احیانا بر روی یکی از اقلام درج نشده باشد.
۱۳- کارت های ویزیت
فراموش نکنید که بر روی کارت های ویزیت شرکت و کارکنان بصورت یکسان از رنگ، لوگو و طراحی و اطلاعات یکسانی استفاده باید بکنید. من شرکت هایی را دیده ام که هر یک از کارکنان یا بخش ها برای خودشان دارای یک کارت ویزیت با طراحی دلخواه خودشان بوده اند، و این کاملا اشتباه است. برخی از اطلاعات جزئی کارت بر حسب فرد ارائه دهنده آن می تواند شخصی سازی شود، ولی طراحی و رنگ و لوگو باید در همه کارت ها یکسان باشد.
۱۴- لوازم تحریر و نوشت افزار مورد استفاده
این بخش شامل نوشت افزار، روزنامه ها، فاکتورها و دیگر اقلام مشابه این مورد می شود. اطلاعات و لوگو شما بر روی این اقلام به چه صورتی نمایش داده می شوند؟
۱۵- محتوای چاپی یک بار مصرف
اینها اقلامی هستند که تنها یکبار مورد استفاده قرار می گیرند، از قبیل تراکت و کارت های دعوت. آیا رنگ کاغذ، جوهر و فونت آنها با یکدیگر مطابق است؟ آیا اطلاعات درج شده بر روی آنها و شکل ظاهری آنها با نظام نامه تعیین شده و طراحی این موارد همخوانی دارد؟