تجارت الکترونیک ایران در یک نگاه
بیش از ۷۳ درصد از کل جمعیت ایران در سال ۹۷ به اینترنت دسترسی دارند.
در سال ۹۶ بیش از ۱۱۱هزار میلیارد تومان خرید آنلاین انجام شده است که پرداخت آنها به صورت اینترنتی انجام شده است.
علاوه بر این در سال ۹۶ بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان فروش آنلاین با پرداخت در محل و ۱۶ هزار میلیارد تومان فروش آنلاین که پرداخت آنها به شیوههایی غیر از پرداخت اینترنتی یا پرداخت در محل، از جمله کارتبهکارت، واریز بانکی و… انجام شده است.
مجموعا در سال ۹۶ بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان حجم تجارت الکترونیکی بوده است که بیش از ۱۱ درصد GDP کشور را شکل میدهد. این نسبت در کشورهای پیشرفته تا ۲۰ درصد میرسد و پیشبینی میشود این فروش برای سال ۹۷ تا ۲۲۶ هزار میلیارد تومان نیز پیش برود.
همچنین ۴۶ درصد کسبوکارهای اینترنتی در تهران مستقر هستند که ۷۷ درصد مبادلات آنلاین مربوط به کسبوکارهای مستقر در تهران هستند.
بیش از ۱۷ درصد کسبوکارهای اینترنتی فروشگاههای بزرگ غیر زنجیرهای هستند که ترکیب متفاوتی از کالاها را میفروشند. پس از آن به ترتیب بیش از ۸ و بیش از ۷ درصد در حوزه “طراحی صفحات وب” و “انواع رایانه و تجهیزات و ملزومات جانبی” فعال هستند.
همچنین بیش از ۴۴ درصد کسبوکارهای اینترنتی، خانگی هستند و ۷۲درصد کسبوکارهای اینترنتی کمتر از ۵ نفر کارمند دارند و فقط ۶ درصد کسبوکارهای اینترنتی بیش از ۳۰ نفر کارمند دارند.
همچنین ۸۰ درصد کسبوکارهای اینترنتی به فروش کالا و ۲۰ درصد به ارائه خدمات میپردازند.
بیشترین شاغلان در حوزه تجارت الکترونیکی رنج سنی با ۴۳ درصد بین ۳۰ تا ۴۰ سال هستند و بعد از آن با ۳۶ درصد رنج سنی بین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند و درصد مشارکت زنان در مدیریت کسبوکارهای اینترنتی فقط ۹ درصد است.
منبع: مرکز توسعه تجارت الکترونیک به نقل از راه پرداخت