تفاوت رفتار خرید در زنان و مردان

یکی از شگفتی های آفرینش وجود تفاوت بین زنان و مردان است . بیولوژیست ها و پژوهش گران پس از بررسی ها وتحقیق های فراوان به این نتیجه دست یافته اند که رفتارهای ذهنی مردان و زنان درپاره ای از صفات اصلی به صورت ذاتی با یکدیگر  تفاوت داشته و تحت تاثیر جنسیت به گونه ای متفاوت از یکدیگر عمل می نمایند .
بازاریابان موفق باید این تفاوت ها را به خوبی بشناسند و بتوانند از آن ها بهترین استفاده را نموده و نیاز مشتریانشان را به بهترین وجه ممکن بر طرف نمایند .

در دنیای امروزه که تولیدات گسترش یافته و مشتریان با سیل عظیمی از کالا ها مواجه اند و می توانند برای خرید یک کالا انتخاب های فراوانی داشته باشند شرکت هایی موفق خواهند بود که به رقابت بپردازند که بتوانند نیازهای مشتریان را به بهترین نحو ممکن شناسایی و بر طرف نمایند .

در ادامه به بررسی رفتار زنان و مردان در خرید و تفاوت های آن می پردازیم :

رفتار خرید مردان :

مردان به خرید به عنوان یک ماموریت نگاه می کنند . مغز آن ها به مردان فرمان می دهد که این ماوریت را انجام دهند . برای خرید به یک مغازه رجوع می کنند . به راحتی کالای خود را انتخاب می کنند . پول آن را هرچه سریعتر می پردازند و بدون آنکه با فروشنده  ارتباط خاصی برقرار کنند از مغازه خارج می شوند .

مردان عموما خریدهایشان را به تنهایی انجام می دهند و در صورتیکه بخواهند به همراه کسی به خرید بروند ترجیح می دهند که دوستشان از جنس مخالف باشد .

مردان  کمتر از زنان به قیمت کالا اهمیت می دهند . آن ها معمولا برای کالای با کیفیت پول زیادی را خرج می نمایند .

رفتار خرید زنان :

زنان به خرید به عنوان یک رویداد اجتماعی نگاه می کنند و علاق مندند که با دوستان هم جنسشان به خرید بپردازند .

برای مثال می توان رفتار خرید آن ها را در یک لباس فروشی در نظر گرفت : آن ها ممکن است که از لباس های فروانی خوششان بیاید و تعداد زیادی از آن ها را تست نمایند در صورتیکه تفاوت این لباس ها می تواند فقط در رنگ باشد اما آن ها به تست آن ها پرداخته و از دوستانشان نیز می خواهند که نظرشان را در مورد آن ها اعلام نمایند .

اما با این وجود ممکن است که این کالا را خریداری ننمایند .

برای زنان فاکتورهای مهمی برای خرید  یک کالا مانند قیمت , کیفیت , احساسشان نسبت به محصول و نظر دوستانشان بسیار اهمیت دارد .

زنان ممکن است برای خرید چند کالا کل روزشان را سپری نمایند و از جاهای مختلفی دیدن نمایند اما اقدام به خرید ننمایند .

مقایسه رفتار خرید مردان و زنان :

زنان از خرید کردن , جمع آوری کلکسیونی از لباس ها با رنگ ها و مدل های مختلف , رفتن به بازارها و پاساژها و مشاهده محصولات و مغازه ها لذت می برند و به عنوان یک سرگرمی به آن نگاه می کنند .

اما برای مردان خرید به عنوان یک ماموریت به حساب می آید . مردان با هدف خریدن یک کالا وارد بازار شده و می خواهند در کمترین زمان خرید خود را انجام دهند .

طبق تحقیقاتی که در مقاله ای تحت عنوان      :

Women Shop , Men Buy  انجام شده است محققان به این نتیجه رسیده اند که زنان با فروشندگان بیشتر تعامل بر قرار می کنند و صحبت ها و پیشنهادهای فروشندگان بر روی تصمیم آن ها تاثیر فراوانی دارد .

در صورتیکه مردان از فروشندگان تاثیر کمتری می گیرند و آن چه که مدنظرشان است را خرید می نمایند .

طبق صحبت هایی که در این تحقیقات با دختران بین سنین ۱۸ تا ۳۵ انجام گرفته است اکثر آن ها اعلام کرده اند که عاشق خرید کردن می باشند و از این کار لذت می برند حتی اگر محدودیتی در آن داشته باشند .

اما به نظر مردان در همین سن توجه نمایید :

ما به فروشگاه می رویم , خرید می نمایم و  آن جا  را ترک می کنیم . همان طور که مشخص است مردان به خرید به عنوان یک ماموریت نگاه می کنند که باید آن را هرچه سریعتر انجام دهند .

به گفته پروفسور استفان جی هوک رفتار خرید نشان دهنده تفاوت های جنسیتی در بسیاری از جنبه های زندگی است .

طبق تحقیقات زنان در طول خرید با مشکلات زیادتری نسبت به مردان مواجه می گردند . برای زنان نبود اطلاعات در زمانی که نیازمند اطلاعات خرید هستند از مهم ترین مشکلات می باشد و هم چنین مهم ترین دلیلی نیز است که نبود آن باعث می گردد تا زنان از فروشگاه دیگری خرید نمایند اما فقط ۶% از مردان به این علت از مغازه ای را ترک نموده و از جای دیگری خرید می نمایند .

مردان نسبت به جای پارک ماشینشان بسیار حساس هستند به طوریکه ۲۹% از آنان در صورتیکه نتوانند پارکینگی نزدیک به محل خریدشان پیدا کنند به فروشگاه دیگری مراجعه می کنند و ۵ % از آنان برای همیشه مشتری فروشگاهی خواهند شد که جای پارک مناسبی دارد .

مردان و زنان به راهنما و همکاری فروشندگان نیز متفاوت واکنش نشان می دهند . مردان از فروشندگان این انتظار را دارند که به آن ها در خرید جنس مورد نظرشان کمک نمایند اما برای زنان وفاداری فروشندگان به مشتریان و آشنایی فروشندگان به محصولات و ارایه پیشنهاد بهترین جنس به آنان بسیار مهم می باشد .

طبق مقایسه ای که از زنان و مردانی که به یک فروشگاه مراجعه نموده اند صورت گرفته است زنان گفته اند که فروشندگان بسیار تاثیر مثبتی در خرید آنان داشته اندو آن ها می توانند جدیدترین و مناسب ترین محصولات را به آنان نشان دهند .

اما مردان نظر متفاوتی دارند آن ها می گویند که نیازی به راهنمایی و تعامل با فروشندگان نداشته و زمانی به آن ها نیاز خواهند داشت که می خواهند وجه آن را پرداخت نمایند .

پائولا کورتنی در تحقیقات خود به این موضوع پرداخته است که چه اقداماتی باعث می شود که دیگر مشتریان به فروشندگان مراجعه ننمایند !

این پرسش از زنان و مردان مختلفی پرسیده شده است و نتایج آن به شرح زیر است :

زنان فروشندگان و کارکنانی که طوری رفتار می نمایند که انگار مزاحمشان هستید و خوش بر خورد  نیستند را عامل اصلی معرفی کرده اند در صورتیکه مردان کارکنان و فروشندگانی که تنبل هستند و کاری انجام نمی دهند را عامل اصلی معرفی کرده اند .

نتیجه :

کمپانی های موفق به طور پیوسته در حال رصد و بررسی عادت های خرید مشتریان هستند و نتایج آن را در اختیار بازاریابان و فروشندگان خود قرار می دهند تا بتوانند با مشتریان بهتر ارتباط برقرار کنند و نیازهای آنان را بهتر پاسخ دهند .

یک بازاریاب حرفه ای باید بتواند با توجه به نیازها و تمایلات مشتریانش به نیازهای آن ها به بهترین نحو ممکن در مقایسه با دیگر رقیبان پاسخ دهد . لازم به ذکر است که مشتریان با توجه به جنسیتشان نیز دارای تفاوت های مختلفی می باشند که باید این نیازها  را شناخت و آن ها را به گونه ای با استفاده از تبلیغات , آگهی ها , دکورهای جذاب , رنگ بندی های مختلف بسته بندی و دکور و … را تحریک نمود که منجر به خرید گردد .

 

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب