نیاز به نگهداری مشتری
رمز موفقت شرکت در نگهداری مشتری در این است که رضایت مشتری تامین شود .
مشتری راضی برای مدت زیادی به شرکت وفادار می ماند , محصولات بیشتری می خرد , درباره محصولالت شرکت پیام های خوش آیندی برای دیگران می فرستد , به محصولات شرکت های رقیب کمتر توجه می نماید , نسبت به قیمت حساسیت کمتیری نشان می دهد , درباره خحدمات و کالاها دیدگاه های ارزنده ای ارایه می کند و در مقایسه با مشتریان جدید هزینه کمتری بر سازمان تحمیل می نمایند .
برخی از شرکت ها چنین می اندیشند که با رسیدگی به شکایات مشتریان می توانند راضیت آن ها را تایمن نمایند ولی ۹۵ در صد مشتریان هیچگاه شکایت نمی کنند بسیاری از آن ها رابطه خود را با شرکت قطع می کنند . بهترین کار این است که شرکت کانالی ارتباطی برای مشتریان در نظر بگیرد تا آن ها بتوانند مشکلات و نارضایتی های خود را بیان نمایند و شرکت باید در برابر شکایت های مشتریان به صورتی سازنده و به سرعت واکنش نشان دهد .